Det hænder, at vi får spørgsmålet om, hvorvidt vi er et Apple-autoriseret værksted. Dette kan eksempelvis være fra kunder, der skal have løst en garantisag, eller fra folk, som har fået at vide, at det kun er autoriserede værksteder, der har adgang til ægte Apple-reservedele.
Helt kort kan vi godt afsløre, at vi ikke er et Apple-autoriseret værksted. Men det betyder ikke, at du som kunde er ringere stillet ved at bruge os, når du har brug for en reparation af din MacBook, iMac, iPhone, eller iPad – tværtimod.
Det er netop det, vi gerne vil afdække i denne artikel. Fordi, hvordan er virkeligheden egentlig? Er det kun Apples autoriserede værksteder, der har adgang til ægte reservedele? Og hvordan er det lige med garantien?
Hvad er forskellen på et Apple-autoriseret værksted og os?
I mange år har det officielt kun været Apple-autoriserede serviceudbydere, som har haft adgang til ægte Apple-reservedele. På trods af dette har det alligevel været muligt for uautoriserede værksteder at få fat i originale reservedele.
Dette har Apple i mange år forsøgt at bekæmpe med forskellige tiltag. Især i de senere år er tiltagene taget til. Flere og flere dele i både iPhones og MacBooks er nemlig blevet kodet til hver enkelt enhed.
Det betyder, at hvis det ikke er et Apple-autoriseret værksted, der har udskiftet den pågældende reservedel i din enhed, vil du enten blive mødt af en meddelelse herom eller opleve manglende funktionalitet.
Denne tid er dog forbi, hvorfor vi som uautoriseret værksted i dag også kan købe og konfigurere reservedele til Apple-enheder lanceret siden 2020.
Samtidig har vi den fordel, at vi ikke er underlagt udelukkende at skulle bruge nye, ægte Apple-reservedele eller være begrænset af Apples servicemuligheder.
I mange år har det kun været Apple-autoriserede serviceudbydere der har kunne skifte skærmen på en iPhone uden beskeden om ‘Ukendt reservedel’.
Vi må også bruge brugte reservedele, som både er billigere og mere miljøvenlige. Ligesom vi også kan udskifte og reparere dele og komponenter, som et autoriseret værksted slet ikke må pille ved.
Har du derimod problemer med et Apple-produkt, som er omfattet af Apples et års begrænset garanti eller reklamationsretten, er det udelukkende autoriserede serviceudbydere, der kan håndtere dette.
Hvorfor er vi billigere end Apple-autoriserede værksteder?
De autoriserede værksteder har i mange år haft eneret på den officielle adgang til ægte Apple-reservedele, hvilket har holdt konkurrenterne for døren og dermed også den frie konkurrence, som i sidste ende tilgodeser forbrugerne.
Med vores adgang til ægte Apple-reservedele kunne vi sagtens vælge at køre den samme høje prissætning, men samtidig mener vi, at en reparation skal kunne svare sig. Og der må vi i mange tilfælde erkende, at en reparation ikke er rentabel for forbrugeren, hvis profitten bliver for høj.
Derudover har vi også i flere tilfælde mulighed for at udføre reparationer på anden vis end det, som er tilladt for de autoriserede. Et eksempel kunne være udskiftning af højttalerne i en MacBook.
Her vil et Apple-autoriseret værksted oftest tilbyde dig at udskifte hele “topcase” – altså den del af computeren, der indeholder tastatur, pegefelt osv. En reparation, der koster adskillige tusinde kroner!
Vi kan derimod blot udskifte højttalerne – uden at skulle skifte hele topcase. Dette koster oftest under halvdelen af hvad den autoriserede reparation ville koste, og dit problem vil være løst.
Hvordan kan du være sikker på, at vi bruger ægte Apple-reservedele?
Ejer du eksempelvis en MacBook med Apples M-chip fra 2020 eller nyere, eller en iPhone 12 eller nyere model, så behøver du faktisk slet ikke at være i tvivl.
Disse modeller får nemlig udført det, der kaldes en ‘systemkonfiguration’, som kun er mulig at udføre med nye, ægte Apple-reservedele solgt direkte fra Apple.
Denne konfiguration parrer og kalibrerer hver enkelt reservedel unikt til enheden og sikrer, at alle funktioner fungerer efter hensigten.
I en iPhone vil det ligeledes fremgå af enhedens “servicebog”, at den udskiftede del er den ægte vare.
Hvor en MacBook ikke har en servicebog, har den derimod funktioner, som begrænses, hvis der ikke udføres en konfiguration af delene. Dermed vil du som bruger hurtigt opleve, hvis ikke der er brugt ægte reservedele.
Har du brug for reparation af din MacBook, iMac, iPhone eller iPad?
Er du blevet nysgerrig på, hvordan vi kan hjælpe dig med en reparation af din MacBook, iMac, iPhone eller iPad, med de samme reservedele som det Apple-autoriserede værksted, men til en bedre pris?
Så skal du være velkommen på vores værksted, hvor vi står klar til at give dit Apple-produkt den kærlighed, det har brug for. Tidsbestilling er ikke nødvendig.
Har du spørgsmål til en reparation, skal du også altid være velkommen til at ringe til os på 71 74 17 37 eller sende os en mail på info@macreparation.dk.