Har du fået skiftet batteri i din iPhone og ser du nu følgende meddelelse på din skærm: “Vigtig besked om batteri – Kan ikke bestemme, om batteriet i din iPhone er en ægte Apple-reservedel. Gå til indstillinger for at flere oplysninger.”.
Så gå ikke i panik. Det er nemlig ikke et tegn på, at batteriet er et kopibatteri, dårligt, brugt eller på anden måde defekt batteri. Derimod er det Apples måde at fortælle dig, at batteriet ikke er systemkonfigureret til enheden – altså, at Apple ikke har været indover reparationen.
Vi tilbyder udskiftning af batteri i iPhone 12 og nyere modeller med ægte Apple-reservedele inkl. systemkonfiguration. Du vil altså ikke blive mødt af fejlmeddelelser eller begrænset funktionalitet.
Jeg har betalt for et originalt batteri – er jeg blevet snydt?
Som udgangspunkt, nej. Dog kan vi ikke svare på andre reparatørers vegne. Det er nemlig sådan, at går du til en Apple-forhandler og køber to nye iPhones, bytter om på batterierne, så vil du også se ovenstående besked. Vi må derfor slå fast, at det ikke er en retvisende besked om batteriets ægthed.
Apple har i alle årene haft et ønske om at begrænse reparationen af sine produkter til deres egne reparatører. Derfor foretager de ved hver lancering af en ny iPhone indgreb, som får folk til at betvivle uautoriserede reparationer.
Første gang vi stødte på beskeden om batteriet var ved introduktionen af iPhone 8 Plus. Derefter har det været sådan i alle iPhones introduceret siden.
Her vil du også blive mødt af beskeden om dit iPhone batteri
Det er ikke kun første gang du tænder din iPhone efter et batteriskift, at du vil blive mødt af en vigtig besked om dit batteri. Meddelelsen går nemlig igen flere steder i enheden – nogle i en periode, andre for altid – se dem herunder.
1. Notifikation i indstillinger
Den første støder du på i ‘Indstillinger‘, hvor den vil fremgå som en notifikation lige under dit navn – ja, du skulle jo nødigt undgå at se den.
Denne besked forsvinder dog efter 14 dage, ifølge Apple.
2. Advarsel i batteri-indstillinger
Kører du ned og vælger menupunktet ‘Batteri‘, så vil du se at der ud for ‘Batteritilstand‘ står ‘Ukendt reservedel ⚠️‘. Ikke længere bare en vigtig besked, men nu er det en ukendt reservedel.
Denne besked vil forevigt være synlig, medmindre lovgivere på et tidspunkt tvinger Apple til at ændre det i en softwareopdatering.
3. Mangelende funktion i batteritilstand
Klikker du ind i ‘Batteritilstand‘ vil du som det første blive mødt af følgende besked:
Vigtig besked om batteri
Kan ikke bekræfte, at denne iPhone har et ægte Apple-batteri. Oplysninger om batteritilstand er ikke tilgængelige.
Samtidig har du mistet muligheden for at se batteriets maksimumkapacitet. Du kan altså ikke følge med i hvornår dit batteri igen er forringet eller trænger til udskiftning.
Denne funktion vil forevigt være gældende, medmindre lovgivere på et tidspunkt tvinger Apple til at ændre det i en softwareopdatering.
4. Servicehistorik opdateret i indstillinger
Går du under ‘Indstillinger‘ ind i fanen ‘Generelt‘ og derefter vælger det øverste punkt ‘Om‘. Så vil du se, at ‘HISTORIK FOR SERVICE OG RESERVEDELE‘ er blevet opdateret.
Her får du nu samme meddelelse som i batteri-menuen: ‘Ukendt reservedel ⚠️’.
Denne besked vil forevigt være synlig, medmindre lovgivere på et tidspunkt tvinger Apple til at ændre det i en softwareopdatering.
Skal vi skifte batteriet i din iPhone?
Vi har mulighed for at skifte batteriet i din iPhone 12 eller nyere model med et nyt originalt batteri inkl. systemkonfiguration. Du vil altså her ikke blive mødt af nogen fejlmeddelelser og du vil have den fulde funktionalitet fra batteriet.
Har du en iPhone 11, XS, XR eller 8 Plus, så vil du desværre blive mødt af ‘Ukendt reservedel’-beskeden, men vi garanterer at udskiftningen foretages med et nyt originalt Apple-batteri.
Vi kvitterer i øvrigt med 2 års garanti på alle reparationer, hvorfor du trygt kan overlade din iPhone til os.