Det kan ske du står over for en reparation af din MacBook, iPhone eller iPad på ferien. Måske sidder du i sydens sol, ved havet på den jyske vestkyst eller står på ski i nordens smukke sne-landskab, og uheldet pludselig er ude.
I denne forbindelse er der et par ting du skal overveje, inden du straks opsøger den første og den bedste reparatør. Det er noget af dette vi vil komme ind på i denne artikel.
En reparation på ferien kan være forbundet med reklamationer
Selvom vi må gå ud fra, at de fleste reparatører – om det er i Danmark eller udlandet – kan finde ud af deres arbejde. Så kan der alligevel opstå problemer efter en reparation. Og det er netop dette vi har set alt for mange gange.
Sønnen har måske smadret skærmen på sin iPhone eller iPad. Dog ikke således, at den ikke kan anvendes, men blot kosmetisk. Netop dette eksempel har vi se før, hvor det er naturligt at opsøge en lokal reparatør, som kan skifte skærmen.
Skærmen virker da også fint, lige indtil i kommer hjem fra ferien, hvor skærmen begynder at opføre sig mærkeligt. Desværre er der bare langt til reparatøren for at få fejlen udbedret, hvorfor man nu står over for en ny regning hos sin egen lokale reparatør.
Dette er en bekymring som er værd at overveje, uanset om man er på ferie i Grækenland eller den anden ende af Danmark. Ingen reparatører er fejlfrie og du skal i dette tilfælde overveje det værst tænkelige scenarie.
Spar penge på en reparation i udlandet – eller?
Måske var din MacBook, iPhone eller iPad allerede defekt inden du ankom til rejsemålet, og i den forbindelse afsøger du de lokale muligheder for en reparation. Det er ikke uhørt, at priserne i, især Sydeuropa, er lavere end resten af norden.
Og her kan vi blot notere os, at det altså ikke er fordi der er forskel i priserne på Apples produkter rundt om i verden. Så forklaringen på den lavere pris må skulle findes andre steder – sandsynligvis på kvaliteten.
Det kan altså godt være, at der er penge at spare nu og her. Men pris og kvalitet hænger oftest sammen. Og husk på, at når der opstår fejl efterfølgende, så ligger reparatøren ikke lige om hjørnet. Så er det virkelig besparelsen værd?
Derudover er det for langt de fleste også en tillidssag, at skulle indlevere sin MacBook, iPhone eller iPad til reparation. Du har trods alt mange personlige informationer liggende på din enhed. Og netop persondatasikkerhed er noget vi i Danmark tager meget seriøst, men gør de også det i andre lande?
Der er mange overvejelser at tage stilling til, hvorfor vores bedste råd er, at såfremt det er muligt, at vente med sin reparation til man kommer hjem. Her kan du trygt indlevere din enhed hos en reparatør, som du stoler på, og i tilfælde af problemer nemt kan besøges igen.
Er reparationen livsnødvendig? Undersøg markedet grundigt
Måske står du i en situation hvor din iPhone pludselig er gået kold og derfor uden kontakt til familien. Eller måske er den MacBook du skal bruge til en vigtig præsentation brudt sammen. Her er der selvfølgelig tale om en helt anden sag, hvor problemerne SKAL løses.
I denne situation vil vores klare anbefalingen være at følge disse råd:
- Opsøg en autoriseret Apple service partner eller Apple Store. Disse findes i de fleste lande og er nok det sikreste valg for dig, som ikke har det lokale kendskab til andre reparatører.
- Findes der ikke et autoriseret Apple værksted i nærheden, bør du afsøge markedet for alternative reparatører. Forhør dig hos de lokale (hotellet, forretningsforbindelser eller lignende). Tjek evt. deres bedømmelse på Google og Trustpilot.
- Kan du ikke finde en troværdig reparatør, vil vores anbefaling være at købe ny (evt. billig) enhed, som kan løse dine opgaver nu og her, mens din reparation må vente til du kommer hjem.
Bestil tid hos din lokale reparatør til du kommer hjem
Mens du alligevel ikke kan gøre fra eller til, kan du altid bestille en tid hos dit lokale værksted til du kommer hjem. På den måde kan du relativt hurtigt få din iPhone, iPad eller MacBook på benene igen, så snart du er tilbage i dit eget lokalområde.
Hos Macreparation.dk har vi altid åbent uden tidsbestilling og klarer de fleste reparationer på kort tid – typisk indenfor blot 24 timer. Dog kan du med fordel kontakte os forud for dit besøg, således vi kan forberede os på netop din reparation.