Vigtig besked om skærm efter reparation af iPhone

Er du den lykkelige ejer (eller mangel på samme) af en iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro Max eller nyere model, og har du fået skiftet din skærm? Så er der en mulighed for, at du har set denne besked på din skærm:

Vigtig besked om skærm
Kan ikke bekræfte, at denne iPhone har en ægte Apple skærm.

Men hvad betyder dette helt nøjagtigt? Du har sikkert fået skiftet skærm på en ældre iPhone før, hvor din iPhone ikke har beklaget sig. Så hvorfor kommer det lige præcis nu?

Apple vil “beskytte” forbrugeren

Skal vi lytte til Apples forklaring, så kommer meddelelsen som et led i at beskytte sine mange millioner brugere af iPhones mod kopi-reservedele og uautoriserede reparationer.

Apple så nemlig helst at de kun var disse tre operatører, som måtte reparere din Apple-enhed: Apple, Apple-autoriserede serviceudbydere eller uafhængige reparationsudbydere, der bruger ægte Apple-dele.

Tanken er da også god. Og der er sikkert mange producenter som gerne så, at de selv var de eneste der kunne og måtte servicere sine egne produkter. Men set med forbrugerens briller, skal vi nok være glade for, at det ikke er sådan.

Dette ville nemlig give producenten et monopol, som kunne ende ud i meget høje serviceomkostninger, en magt over dit produkt og hvornår det ikke længere skal være muligt at reparere og samtidig fratage dig retten til selv at reparere dit produkt.

En magt som hverken er bæredygtig eller beskytter forbrugeren – og som i øvrigt i strid med lovgivningen i mange lande.

Men hvad betyder denne meddelelse, som min iPhone kommer med?

Nå, men tilbage til den besked der vises på din skærm omhandlende ægteheden af skærmen. “Vigtig besked om skærm” – hvorfor vises den pludselig?

Jo, du har sikkert fået skiftet skærm på din iPhone hos en uautoriseret reparatør eller måske selv gjort det. Dette er bare ikke i Apples ånd. Derfor har de kodet skærmen unikt til din iPhone, således den ved præcis hvilken skærm den har forladt fabrikken med.

Ændre du på dette uden at være autoriseret, så vil din iPhone brokke sig. Var du derimod autoriseret, så kunne du stikke et kabel i r*ven på din iPhone og gennem Apples eget system ændre denne kodning til den nye skærm – smart ikk’?

Det synes Apple i hvert fald selv – vi er dog af en anden opfattelse.

Det er nemlig sådan, at køber du to helt nye iPhone 11 og bytter om på skærmene, så vil du få samme meddelelse. “Kan ikke bekræfte, at denne iPhone har en ægte Apple skærm.”. Men selvfølgelig kunne din iPhone dette, hvis Apple ønskede det. Det er trods alt to helt nye ægte skærme fra to helt nye ægte iPhone 11.

Og det er lige netop her kæden hopper af. Fordi med dette bekræfter Apple, at det ikke er et forsøg på at beskytte forbrugeren mod uoriginale reservedele, men derimod en måde at fremhæve sin egen service som bedre end uautoriseredes – på trods af, at der bruges Apples egne reservedele.

Intentionen er god, men misvisende!

Apples intention er sikkert god og den ville da også ramme plet i en ret broget branche, hvis den reelt havde til formål at beskytte forbrugeren.

Vi ser meget tit hvordan reparatører skilter med originale reservedele, men alligevel benytter sig af kopi-reservedele. Det samme gør sig gældende for mange af de butikker som sælger brugte iPhones, iPads og Macs, som har istandsat enhederne med billige kopireservedele for at kunne få en forretning ud af en brugt enhed.

I dette tilfælde ville det synliggøre overfor forbrugeren hvad han eller hun reelt set køber og rydde op i en broget branche.

Det samme gør sig gældende for handler på DBA, hvor også mange private sælger reparerede enheder, uden at fortælle om det. Dette opdager køberen først tre uger efter, når enheden pludselig stopper med at virke.

Men intentionen fejler, når den sætter reparatører som egentlig benytter sig af originale reservedele i et dårligt lys – alene af den grund, at Apple begrænser sit samarbejde til meget få partnere og helst så sig selv udføre alle reparationer.

Kan jeg gøre noget for at få denne meddelelse væk?

Nej, det kan du desværre ikke. Dog kan vi trøste dig med, at du kun får vist meddelelsen på låst skærm i de første fire dage, du bruger din enhed, og i appen “Indstillinger” i 15 dage. Herefter kan du finde meddelelsen ved at gå til “Indstillinger” -> “Generelt” -> “Om”.

Derudover kan vi forsikre dig om, at vi altid bruger den originale skærm til reparation af din iPhone og naturligvis giver to års garanti på denne.

Har du brug for en reparation af din iPhone skal du være mere end velkommen til at indlevere din iPhone på vores værksted i Herlev eller kontakt os på info@macreparation.dk eller 71 74 17 37.